divendres, 19 de febrer de 2010

Experimentant

Si fa unes setmanes vaig utilitzar un còmic per a reforçar el tema de la I Guerra Mundial a classe de 4t d'ESO, ara he optat per dos pel·lícules que em venen molt bé per al període d'entreguerres i l'ascens dels totalitarismes. És cert, això sí, que es "perden" unes quantes classes amb el seu visionat, però la veritat és que portem molt bon ritme i no crec que tinguem problemes per a complir amb el temari.
La primera és La Ola (Die welle, Dennis Gansel, 2008), una molt recent recreació alemanya d'un famós experiment que va realitzar un professor d'Història per a demostrar als seus alumnes que un nou ascens del feixisme era perfectament possible. La pel·lícula dramatitza les conseqüències, cosa que la fa més efectiva (i "efectista").
Pense que té una gran aplicació didàctica, a banda de per distingir clarament alguns conceptes bàsics del feixisme (disciplina, uniformitat, la massa per damunt de l'individu, un líder carismàtic...), per resultar molt pròxima als alumnes al desenvolupar-se en un context d'institut perfectament conegut per ells.
Una vegada visualitzada, es demana als alumnes una breu reflexió sobre la següent frase apareguda al film:
"Todos nos hemos considerado mejores, mejores que los demás, y lo que es aún peor, hemos excluido de nuestro grupo a todos aquellos que no pensaban igual"


La segon pel·lícula a treballar és American History X (Tony Kaye, 1998), una visió molt dura del moviment neonazi als Estats Units, a través de les experiències de dos germans d'una família de classe mitjana. El major és tancat a la presó per assassinar a dos negres, i allí es reformarà per a impedir que el seu germà menor vaja pel mateix camí. El final és d'eixos que et deixen marcat. 
En aquest cas, em sembla interessant per poder apreciar de primera mà un fenomen que és real i que va creixent, i no sols als EUA. El racisme, la violència i el fanatisme ideològic són els seus trets més visibles, però sobre tot és important, i la pel·lícula ho aconsegueix, tractar de veure on està l'origen d'eixos pensaments, quines causes els motiven.
La frase sobre la que han de reflexionar, en aquest cas, seria la següent:
"El odio es un lastre. La vida es demasiado corta para estar siempre cabreado"


I "fora de concurs", també els he donat altra frase coneguda per a que l'apliquen a aquest tema:
"El miedo lleva a la ira, la ira lleva al odio y el odio lleva al Lado Oscuro"
 Veurem com funciona aquesta experiència. Sabríeu, de cara a propers anys, d'alguna altra pel·lícula que puga servir amb aquest tema?

4 comentaris:

Osukaru ha dit...

Osti, com mola!. No es poden queixar els teus alumnes... Què sort!.

Mmmmmm... Merda!. Ara no recorde el titol d'una peli que hi havía del tipus American History X... Han de haver-ne més. En quant recorde alguna t'ho comente.

Viper ha dit...

Home, si no fem la Història entretinguda, estem condemnats.

Veges si te'n recordes!

el otro fausto ha dit...

Mes de uno voldría ser alumne teu!! Jajaja. No se si haurast vist The reader, es de la mateixa temática i sen ix de lo que estem acostumats a vore.
Per cert el faig un link al meu nou blog http://elanaquelperdido.com

Viper ha dit...

Benvingut Fausto!

No l'he vista, prenc nota, i quedes enllaçat. Gràcies per enllaçar-me a mi també.