divendres, 13 de gener de 2012

Biblioteca Alcoiana (L)

Títol: Guía de Alcoy 
Autor: Remigio Vicedo Sanfelipe 
Any d'edició: 1925 
Editor: El Serpis (imp.), Alcoi.   
Pàgines: 500 
ISBN:---

Sóc el primer sorprés en arribar a la cinquantena d'aquesta sèrie de ressenyes, la més llarga, amb diferència, de totes les que he anat encetant a aquest blog i que han acabat perdudes "como lágrimas en la lluvia", i què millor que celebrar-ho amb la joia de la meua col·lecció: la celebèrrima "Guia de Vicedo", com se sol conéixer.
Remigio Vicedo fou cronista oficial d'Alcoi i un dels primers historiadors seriosos que vam tindre, tot considerant les circumstàncies del seu temps. Apart d'aquesta guia, destaquen les seues publicacions El Archivo de Alcoy i Historia de Alcoy y su región, obra monumental on sols va poder arribar a l'època ibèrica. La seua condició religiosa, per desgràcia, va ser excusa per a ser assassinat a la Guerra Civil. Feliçment, aquestes darreres obres han estat reeditades en forma de facsímil no fa gaire temps, però el que no comprenc és per què ningú s'ha plantejat recuperar el llibre que hui tenim ací (o sí que s'ha fet? La veritat és que he vist algunes amb la coberta de color negre-blau... són també originals? Hi ha edició més recent? Veriueu-ho!).
Que estem davant d'una obra important ja ens ho indica la luxosa enquadernació en tela amb gravat daurat i en relleu, però evidentment, el que ens interessa no és el continent, sinó el contingut: com el seu nom indica, es tracta d'una guia de la ciutat a l'estil de la ja coneguda de Martí, amb qualsevol aspecte geogràfic, històric, artístic i econòmic que es pugueu imaginar, completada amb una Guía industrial, comercial y profesional de Alcoy, on apareixen tots aquests establiments del moment, agrupats per oficis. Un altre aspecte molt interessant i valuós són les nombroses imatges, algunes de les quals suposen ser l'únic testimoni gràfic existent d'obres d'art desaparegudes a la guerra. La llàstima és que estan disposades de forma anàrquica, normalment sense relació amb el text. Per últim, tenia la sospita, que el catàleg de la biblio m'ha confirmat, de que la guia es completava amb uns plànols, concretament un gràfic de carreteres de la província, un del terme municipal i un de la ciutat, però la meua, herència familiar, no els té (ai!). Algun dia hauré d'anar a escodrinyar-los (per cert, a la biblio hi han cinc exemplars, pel que veig, però crec que alguns són fotocopiats, més útils per a treballar-la sense fer malbé la seua delicada enquadernació).
Lògicament, no hi ha testimoni millor per conéixer l'Alcoi d'aquell moment, i ha estat citada innumerables vegades. En fi, una de les obres capitals de la historiografia alcoiana de la que, curiosament, no és difícil trobar encara alguns exemplars a la venda (4 o 5 n'he vist jo) en el mercat del col·leccionisme, però això sí, a preus estratosfèrics.

5 comentaris:

Judith ha dit...

Quina enveja! Jo en vull un! Però com be has dit, els preus als que pots trobar-los són massa per a la meua raquítica economia. Be, ens conformarem veient els exemplars de la biblio.
Pel que preguntes sobre reedicions, que jo sapia no hi ha cap feta. I en quant a la encuadernació, el teu és el primer exemplar que veig amb la coberta roja, ja que els que hi ha a la biblio (crec) són tots negre-blau, i sí, són originals. Per cert, que l'últim que va entrar, una donació, tenia ademés una funda pròpia. Estaba impecable.
Una molt bona idea la de reeditar-lo.
Salutacions.

Viper ha dit...

Vaja! Doncs ara que ho dius, jo tampoc he vist un altre de color roig, a veure si el meu és una raresa!
Moltes gràcies per la informació, la veritat és que sorprén que no estiga reeditat.

Salut!

VIBIMAR ha dit...

Un gran llibre. Jo vaig tindre la sort de comprar-lo a València a un bon preu fa uns sis o set anys. Tenia escrit en edding al llom R.Vicedo, però ho vaig borrar fácilment per sort. Jo tampoc tinc els mapes. La meua es de color blau, és el color que més he vist. Sabia que estava en roig i també està en verd. Una salutació.

Viper ha dit...

Moltes gràcies per la informació, Vibimar, ja ho tenim més clar.

Salut!

VIBIMAR ha dit...

Hola, Viper, soc Vibimar. Jo estic ací a Alcoi, si vols el done els llibres en mà. Visc en El Camí. Ara estic de vacances fins al dijous. Escriu-me al meu e-mail (vibimar@hotmail.com) i ja em dius com quedem. Salutacions.